Tel: +48 22 577 11 74

Fax: +48 22 868 63 25

Wybierz województwo

Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Blog FUJIFILM Sericol Polska Sp. z o. o

Sitodruk – technika zdobienia ubrań 

Jeśli słowo sitodruk kojarzy Ci się z czymś nowatorskim i współczesnym, musimy wyprowadzić Cię z błędu – otóż sitodruk to metoda druku znana ludziom od tysięcy lat. Jego początków upatruje się w malowaniu szablonowym znanym i stosowanym w Chinach i Japonii od czasów starożytnych.

Krótka historia sitodruku

Pewien siedemnastowieczny Japończyk uznał, że ma dość jednobarwnych tkanin, z których robione były kimona. Myślał długo jak w prosty sposób można by było je ozdobić jakimiś wzorami i obrazkami, aż wpadł na genialny pomysł. Jako pierwszy wykonywał papierowe szablony, które nakładał na siatkę zrobioną z ludzkich albo zwierzęcych włosów i napiętą na drewnianą ramę. Opracował dzięki temu system skomplikowanych szablonów i możliwość wielokolorowego drukowania na tkaninach przy ich użyciu. W XIX wieku Zisukeo Hirose wynalazł szablon nazywany „katagami”. I to właśnie on stał się pierwowzorem dzisiejszych form sitodrukowych.

Jak to wygląda dzisiaj?

Dzięki tej technice druku możemy dzisiaj cieszyć się koszulkami i innymi częściami garderoby z pięknymi nadrukami. Ułatwia on i przyspiesza proces produkcji takich ubrań, gdyż nie trzeba na nich już malować wzorów ręcznie, ale korzysta się z gotowych form. Z jednej takiej formy można zadrukować bardzo dużo tkanin.
Dzisiaj forma drukowa to zazwyczaj prostokątna rama z napiętą na niej siatką – zazwyczaj aluminiową (kiedyś były to włosy albo jedwabne nici) oraz szablon. Ów szablon tworzy utwardzona warstwa światłoczuła nie przepuszczająca farby. Jest on jakby negatywowym obrazem drukowanego wzoru. Oczka siatki sitodrukowej, które nie są zakryte, przepuszczają farbę i tak powstaje nadruk.
Sitodruk jest stosowany do zdobienia tkanin, ale też do drukowania na przykład plakatów czy etykiet. Można go z powodzeniem stosować przy drukowaniu na papierze, tekturze, foliach, metalach i innych tworzywach sztucznych.

Gdy następnym razem włożysz koszulkę z kolorowym nadrukiem, będziesz już wiedzieć, że ten obrazek jest efektem bardzo długiej historii rozwoju techniki sitodrukowej, bez której do dziś nosilibyśmy gładkie ubrania.

Green Gaurd
Tilia griffin
Sefar
Illumina
Acuity ultra
Acuity led 1600r
Acuity B1
Acuity led 40
Acuity LED 3200 R
Acuity F

Dostosuj swoje ustawienia plików cookie

Funkcjonalne pliki cookie:
Te pliki cookie zapewniają korzystanie z poszczególnych funkcjonalności strony internetowej. Są konieczne m. in., aby umożliwić użytkownikowi poruszanie się po całej stronie internetowej. Bez tych plików niemożliwa byłaby realizacja części usług strony internetowej, np. umożliwienie użytkownikowi dokonywania uwierzytelniania podczas kolejnych wizyt.
Analityczne pliki cookie:
Te pliki cookie umożliwiają określanie liczby i źródła odwiedzin na stronach internetowych, dokonywanie pomiarów i ustalanie, które treści na stronie są najbardziej popularne oraz jak użytkownik porusza się po stronie. Najczęściej gromadzą one informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym.
Reklamowe pliki cookie:
Te pliki cookie pozwalają na tworzenie profilu zainteresowań użytkownika strony internetowej i dobieranie reklamy do tego profilu. Mogą one pozwalać na identyfikację przeglądarki i urządzenia użytkownika.