Tel: +48 22 577 11 74

Fax: +48 22 868 63 25

Wybierz województwo

Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Blog FUJIFILM Sericol Polska Sp. z o. o

Naklejki samoprzylepne – skuteczna reklama młodzieżowa

Naklejki samoprzylepne to pojęcie, które obejmuje różnego rodzaju niewielkie druki reklamowe, promocyjne i informacyjne, a często także edukacyjne i artystyczne. Łączy je to, że zostały wykonane na papierze lub folii samoprzylepnej. Naklejki uważane są za szczególnie skuteczny nośnik reklamowy, gdy grupą docelową są dzieci i młodzi ludzie. Dowiedz się, jaka była historia naklejek i na czym polega skuteczność ich oddziaływania.

Czym różni się wlepka od naklejki?

Nie ma zgody co do tego, czy naklejki jako pierwsi zastosowali dadaiści, czy żołnierze ruchu oporu. Idea ingerencji w uznane i powszechnie poważane dzieła sztuki, aby zmienić ich sens, pochodzi bez wątpienia od twórców dada. Dokładnie taką samą strategię stosowali ludzie walczący w podziemiu, kontestatorzy i antysystemowcy. Nie mogąc wypowiedzieć otwartej wojny oficjalnej władzy, wykorzystywali niszczycielską siłę humoru i zawłaszczenia. Doskonałe przykłady takich interwencji to m.in. przerabianie treści niemieckich plakatów propagandowych w czasie II wojny światowej oraz słynne akcje Pomarańczowej Alternatywy z okresu PRL-u.

Omówione działania są przykładami zastosowania wlepek. Określenie wlepka (lub vlepka) odzwierciedla proces wlepiania własnego komunikatu wprost w obcy przekaz graficzny lub tekstowy. Archetypowym przykładem jest Mona Lisa z doklejonymi wąsami – kopiowany wielokrotnie koncept najbardziej znanego dadaisty Marcela Duchampa. Potencjał drzemiący w tego typu działaniach szybko docenili specjaliści od marketingu.

Guerrilla marketing, czyli naklejki zamiast kamieni

Guerrilla marketing, czyli marketing partyzancki najbardziej upodobał sobie farbę w sprayu i wlepki. Reklamowi partyzanci nie używają broni i kamieni: wojnę o przestrzeń i uwagę potencjalnego klienta toczą przy użyciu naklejek. Zamiast próbować dorównać wielkością banerom, plakatom i reklamie elektronicznej, stawiają na opanowanie tych miejsc, do których konwencjonalna reklama zazwyczaj nie ma dostępu. Naklejki pojawiają się w środkach komunikacji miejskiej, na słupach oświetleniowych, na przystankach, parkowych ławkach, przy wejściach do sklepów. Wlepkę można umieścić na ubraniu, na sprzęcie sportowym czy walizce. Zaledwie kilka chwil trwa instalacja samoprzylepnej reklamy na parkanie, murze albo nawet wprost na chodniku. Najbardziej bezpardonowym i ryzykownym sposobem użycia wlepek jest ich umieszczenie wprost na innym plakacie czy reklamie.

Interesującym pomysłem jest rozdawanie wlepek zamiast ulotek. Ulotka jest po prostu kawałkiem papieru. Odbiorca nie ma oporów z wyrzuceniem jej do kosza nawet wtedy, gdy jest starannie zaprojektowana i oryginalnie poskładana. Naklejka ma szansę uniknąć tego losu: to przedmiot, który oceniany jest wyżej od zwykłego wydruku. Osoba, która postanowiła zachować, a jeszcze lepiej użyć wlepki, wchodzi na ścieżkę autentycznej identyfikacji z produktem, usługą czy ideą promowaną przez twórcę reklamy.

Przekaz reklamowy oparty na wlepkach doskonale trafia do zbuntowanych nastolatków i młodych kontestatorów. Wyzwolona z ograniczeń formalnych ingerencja w przestrzeń publiczną ma w sobie coś pociągającego i romantycznego. To działanie pozasystemowe, alternatywne, zawierające w sobie pierwiastek anarchii, a jednocześnie będące aktem twórczym. Dzięki temu może być bardzo atrakcyjne dla młodzieży, a przez to skuteczne. Oczywiście pod warunkiem, że produkt będzie dopasowany do tej formy reklamy, a rozlepianie naklejek nie zamieni się w pospolity wandalizm.

Jak wydrukować naklejki reklamowe?

Drukowanie naklejek to nic innego jak drukowanie etykiet samoprzylepnych. Różnica może być taka, że druk etykiet jest zazwyczaj wysokonakładowy, natomiast naklejki reklamowe powstają zarówno w bardzo dużych, jak i bardzo małych ilościach. Jednak nie jest to ogólnie obowiązująca prawidłowość. Łatwo wyobrazić sobie zamówienia opiewające na kilkaset etykiet na produkty wytwarzane manufakturowo.

Każda technika druku, w której można użyć papieru lub folii adhezyjnej, nadaje się do produkcji naklejek. Samoprzylepne materiały graficzne można wytwarzać w technologii cyfrowej, np. przy użyciu ploterów drukująco-tnących, które łączą funkcje drukarki i plotera. Rozcinają one wydruki na wstęgi, a także wycinają lub nacinają po obrysie, pozostawiając nienaruszony papier lub folię transportową. Cyfrowy druk naklejek zapewnia znaczne skrócenie czasu, który upływa od wysłania plików do drukarni do uzyskania gotowych naklejek. Pozwala też na łatwe korekty w przypadku wystąpienia błędów oraz na personalizację wybranych partii naklejek, a nawet pojedynczych egzemplarzy. 

Gdy w grę wchodzą tysiące lub dziesiątki tysięcy egzemplarzy, najekonomiczniejsza jest fleksografia. W przeszłości technologia flexo kojarzona była z niższymi kosztami, ale też gorszą jakością wydruków. Współczesne maszyny i farby flexo umożliwiają uzyskanie doskonałego odwzorowania kolorów, świetnego kontrastu i ostrości wydruku, nawet w przypadku drobnych detali. W efekcie można otrzymać tańsze wydruki bez kompromisów jakościowych.

Green Guard
Tilia Griffin
Sefar
Illumina
Acuity Ultra
Acuity LED 1600R
Acuity B1
Acuity LED 40
Acuity LED 3200R
Acuity F

Dostosuj swoje ustawienia plików cookie

Funkcjonalne pliki cookie:
Te pliki cookie zapewniają korzystanie z poszczególnych funkcjonalności strony internetowej. Są konieczne m. in., aby umożliwić użytkownikowi poruszanie się po całej stronie internetowej. Bez tych plików niemożliwa byłaby realizacja części usług strony internetowej, np. umożliwienie użytkownikowi dokonywania uwierzytelniania podczas kolejnych wizyt.
Analityczne pliki cookie:
Te pliki cookie umożliwiają określanie liczby i źródła odwiedzin na stronach internetowych, dokonywanie pomiarów i ustalanie, które treści na stronie są najbardziej popularne oraz jak użytkownik porusza się po stronie. Najczęściej gromadzą one informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym.
Reklamowe pliki cookie:
Te pliki cookie pozwalają na tworzenie profilu zainteresowań użytkownika strony internetowej i dobieranie reklamy do tego profilu. Mogą one pozwalać na identyfikację przeglądarki i urządzenia użytkownika.