Tel: +48 22 577 11 74

Fax: +48 22 868 63 25

Wybierz województwo

Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Blog FUJIFILM Sericol Polska Sp. z o. o

Metody druku ulotek reklamowych

Ulotki reklamowe to jedne z najstarszych i ciągle bardzo popularnych rodzajów materiałów marketingowych. Często są pojedynczymi kartkami w popularnych formatach A6, A5 czy DL. Występują w formie składanej (falcowanej): na pół, w C, w Z lub w harmonijkę. Równie szeroki jest wybór papierów do druku ulotek – o niskiej lub wysokiej gramaturze, matowych lub błyszczących. Możliwości kreowania ostatecznego wyglądu ulotek jest bardzo wiele.

Gdy znana jest forma ulotki, rodzaj papieru i masz gotowy projekt graficzny, pozostaje wybór metody druku. Najczęściej dylemat sprowadza się do rozstrzygnięcia: offset czy druk cyfrowy? Poznaj zalety i wady obu technologii w odniesieniu do druku ulotek reklamowych.

Kiedy wybrać cyfrowy druk ulotek?

Kluczową właściwością druku cyfrowego jest brak fizycznej matrycy drukowej. W tradycyjnych technologiach drukarskich zawsze występuje element, który należy powlec farbą i docisnąć do podłoża drukowego, aby otrzymać odbitkę. W technologii cyfrowej matrycę drukową zastępuje odpowiednio przygotowany zapis cyfrowy. Po przesłaniu go do maszyny drukującej atrament cyfrowy – w postaci odpowiedniej wielkości kropel – trafia na materiał wybrany do druku. 

Z braku fizycznej matrycy drukowej wynika szereg korzyści. W przypadku druku ulotek najważniejsze są trzy:

  • opłacalny druk już od 1 egzemplarza – stworzenie pliku z danymi dla urządzenia drukującego, czyli wirtualnej matrycy drukowej, nie generuje dodatkowych kosztów wejścia, dlatego opłaca się wydrukować cyfrowo nawet bardzo małe nakłady lub wręcz jedną ulotkę,
  • łatwe korekty – jeżeli zachodzi potrzeba skorygowania błędów, aktualizacji lub personalizacji treści ulotki, wystarczy poprawić projekt i przygotować nowy plik do druku: działania te są znacznie tańsze (lub nawet bezkosztowe) i zajmują bez porównania mniej czasu niż korekty przy technologiach analogowych,
  • szybkość przygotowania do druku – jeżeli masz gotowy projekt, to druk może rozpocząć się praktycznie natychmiast po przesłaniu zlecenia do urządzenia drukującego.

Jeżeli chcesz otrzymać ulotki w bardzo krótkim czasie, potrzebujesz niewielkiej liczby wydruków i chciałbyś je personalizować lub zakładasz możliwość wprowadzania poprawek, to optymalnym wyborem będzie druk cyfrowy.

Kiedy wybrać offsetowy druk ulotek?

Technologia druku cyfrowego ma niekwestionowane zalety, jednak w przypadku bardzo dużych nakładów ulotek warto rozważyć druk offsetowy. Ogólna prawidłowość jest taka, że przy druku cyfrowym koszt wytworzenia jednego egzemplarza pozostaje niezmienny, niezależny od nakładu. Natomiast w technologii offsetowej wielkie nakłady, liczone w tysiącach i dziesiątkach tysięcy ulotek, pozwalają znacznie obniżyć cenę jednego egzemplarza.

Opisany rozkład kosztów wynika z pracochłonnego i kosztownego procesu przygotowania do druku offsetowego. Po pierwsze należy wytworzyć formy drukarskie (tzw. blachy) – po jednej do każdego z czterech kolorów procesowych palety CMYK oraz ewentualnie dodatkowe blachy dla kolorów Pantone lub lakieru. Kolejnym etapem jest narząd maszyn, czyli m.in. zakładanie blach, uzupełnianie farb i dostrajanie parametrów pracy linii drukującej. Etap przygotowawczy zamykają próby druku. Pełny proces przygotowania do druku wymaga dużo czasu i doświadczonego zespołu pracowników. Opisane działania są konieczne zarówno w przypadku wielkich, jak i bardzo małych nakładów. W tym drugim przypadku największy udział w kosztach ma nie sam druk i materiały, lecz wytworzenie matryc i przygotowanie maszyn do pracy. Dlatego krótkie serie w technologii offsetowej są nieopłacalne.

Warto też wspomnieć o tym, że przy druku offsetowym zawsze istnieje ryzyko nieodpowiedniego pasowania kolorów. Efektem są nieestetyczne obwódki, szczególnie na granicy obszarów wypełnionych czarnym kolorem. Dochodzi też do znacznego pogorszenia ostrości obrazu. Problem ten nie występuje w druku cyfrowym. Urządzenia drukujące, w tym przede wszystkim wielkoformatowe drukarki cyfrowe, doskonale radzą sobie z idealnym tworzeniem kolorów, które powstają w jednym przebiegu głowicy drukującej.

Podsumowując: do druku ulotek można wybrać zarówno technologię offsetową, jak i cyfrową. Obie zapewniają porównywalną jakość. To, która z nich okaże się atrakcyjniejsza cenowo, zależy głównie od wielkości nakładu. Przy dużych ilościach ulotek wybierz offset, przy mniejszych partiach ekonomiczniejszy będzie druk cyfrowy.

Green Guard
Tilia Griffin
Sefar
Illumina
Acuity Ultra
Acuity LED 1600R
Acuity B1
Acuity LED 40
Acuity LED 3200R
Acuity F

Dostosuj swoje ustawienia plików cookie

Funkcjonalne pliki cookie:
Te pliki cookie zapewniają korzystanie z poszczególnych funkcjonalności strony internetowej. Są konieczne m. in., aby umożliwić użytkownikowi poruszanie się po całej stronie internetowej. Bez tych plików niemożliwa byłaby realizacja części usług strony internetowej, np. umożliwienie użytkownikowi dokonywania uwierzytelniania podczas kolejnych wizyt.
Analityczne pliki cookie:
Te pliki cookie umożliwiają określanie liczby i źródła odwiedzin na stronach internetowych, dokonywanie pomiarów i ustalanie, które treści na stronie są najbardziej popularne oraz jak użytkownik porusza się po stronie. Najczęściej gromadzą one informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym.
Reklamowe pliki cookie:
Te pliki cookie pozwalają na tworzenie profilu zainteresowań użytkownika strony internetowej i dobieranie reklamy do tego profilu. Mogą one pozwalać na identyfikację przeglądarki i urządzenia użytkownika.