Metody drukowania plakatów
Plakaty to jeden z najstarszych nośników reklamowych. Ich prostota, szeroki zakres zastosowania oraz stosunkowo niskie koszty produkcji sprawiają, że od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Warto wiedzieć, że istnieją różne techniki ich wykonywania. Przedstawiamy podstawowe metody drukowania plakatów – offset, sitodruk i druk cyfrowy.
Duże nakłady – druk offsetowy
W przypadku dużych nakładów zdecydowanie największą popularnością cieszy się druk offsetowy. Warunkiem jest jednak tu powtarzalność. W przypadku niewielkich nakładów – ta metoda staje się całkowicie nieopłacalna. Pomimo tego, że koszt wydruku każdego plakatu wynosi zaledwie kilkadziesiąt groszy, samo przygotowanie matrycy (m.in. naświetlanie czy przygotowanie płyt) jest stosunkowo drogie. W przeliczeniu na sztukę im większy nakład tym cena wydruku staje się niższa.
Co więcej, plakaty wykonywane metodą offsetową sprawdzą się jedynie na krótszy czas oraz wyłącznie w zamkniętych pomieszczeniach. Niska odporność na wilgoć oraz działanie słońca sprawia, że szybko ulegają zniszczeniu.
Średnie i duże nakłady – metoda sitodruku
Inną metodą wydruku średnich i dużych nakładów plakatów jest sitodruk. Tym, co odróżnia sitodruk od druku offsetowego, jest odporność nadruku na działanie warunków atmosferycznych. Farby do sitodruku charakteryzują się dużą wytrzymałością na promieniowanie UV, wilgoć czy uszkodzenia mechaniczne, dzięki czemu doskonale sprawdzą się w przypadku plakatów, które mają służyć przez dłuższy czas.
Pojedyncze sztuki – druk cyfrowy
Druk cyfrowy to rozwiązanie stosowane najczęściej w przypadku realizacji niewielkich nakładów, a nawet pojedynczych sztuk. Intensywne kolory, wysoka jakość obrazu oraz szybki czas realizacji to cechy, które sprawiają, że ta metoda zadowala nawet najbardziej wymagających klientów. Przewagą, jaką druk cyfrowy posiada nad pozostałymi technikami, jest pełna swoboda przy projektowaniu. Każdy plakat może być dowolnie personalizowany. Jednocześnie, koszt produkcji jednej sztuki jest wyższy, zatem ta metoda opłaca się jedynie w przypadku realizacji maksymalnie 200 odbitek.