Druk cyfrowy na tkaninach – czy to się opłaca?
Tkaniny z nadrukiem cieszą się olbrzymią popularnością. Znajdują one zastosowanie między innymi przy produkcji odzieży, zasłon pościeli czy akcesoriów dekoracyjnych. Zakres ich wykorzystania jest bardzo szeroki. Podobnie jak dostępnych metod ich znakowania. Jedną z nich jest druk cyfrowy i to właśnie jemu poświęcony jest niniejszy wpis. Przestawiamy jego zastosowanie i zalety oraz odpowiadamy na pytanie, czy jest opłacalny.
Czym jest druk cyfrowy?
Druk cyfrowy to metoda polegająca na wykonywaniu obrazu bezpośrednio na materiale na podstawie danych przesłanych z komputera. Nadruk powstaje poprzez nanoszenie mikroskopijnych kropelek farby na tkaninę. W zależności od rodzaju zadrukowanego materiału druk cyfrowy dzieli się na:
- DTG (direct to garment) –polega na nanoszeniu wzoru bezpośrednio na gotowy produkt (np. koszulkę, bluzę, torbę). Odzież zdjęta z drukarki jest już gotowa do użytku.
- Roll-to-roll, czyli drukowanie materiału w rolkach. Technika polega na nałożeniu na cyfrową drukarkę wielkoformatową belki z czystą tkaniną, na którą głowice nanoszą barwnik. Taka metoda pozwala na pełną dowolność wykorzystania gotowego materiału.
Jakie zalety posiada druk cyfrowy?
Druk cyfrowy to jedna z najpopularniejszych metod znakowania. Wynika to z długiej listy jego zalet. Przede wszystkim warto wyróżnić wysoką jakość wydruków oraz krótki czas realizacji. Faza przygotowawcza ogranicza się jedynie do dostarczenia do urządzenia drukującego odpowiednich danych. Brak konieczności przygotowania matryc to jednak nie tylko szybsza produkcja, ale również niższy koszt. Cena nie jest zależna od ilości sztuk. Zarówno pierwszy, jak i każdy kolejny metr kosztuje praktycznie tyle samo. Do zalet druku cyfrowego zalicza się także brak ograniczenia co do kolorów. Wygląd grafiki również nie wpływa na koszt wytworzenia oznakowania.
Czy znakowanie tkanin metodą druku cyfrowego się opłaca?
Dzięki temu, że druk cyfrowy nie wymaga przygotowania specjalnych matryc, stanowi bardzo opłacalne rozwiązanie, jeśli szybki czas realizacji ma duże znaczenie. Metodę cyfrową warto wybrać również przy nietypowych, personalizowanych zamówieniach. Kluczowa jest jednak wielkość produkcji. Im większy nakład, tym technologia cyfrowa staje się mniej atrakcyjna, ze względu na koszt jego wykonania. Przy dużych ilościach w dalszym ciągu bardziej opłacalny okazuje się sitodruk, jednak w przypadku personalizowanych lub niewielkich serii bezwzględnie pierwsze miejsce zajmuje druk cyfrowy.