Tel: +48 22 577 11 74

Fax: +48 22 868 63 25

Wybierz województwo

Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Blog FUJIFILM Sericol Polska Sp. z o. o

Czym jest farba drukarska UV?

W ostatnich latach coraz popularniejszy staje się druk UV. Nic w tym dziwnego. Nadruki tworzone tą technologią są niezwykle trwałe i mają bardzo wysoką jakość. Do tworzenia nadruków używane są specjalne farby drukarskie UV, które utrwalane są pod lampami LED. Pierwsze farby UV powstały w latach 90. XX wieku, obecnie mają coraz większy udział w rynku. Najprościej podzielić farby UV na rodnikowe i kationowe.

Inne składy

Farby mają oczywiście inne składy. Skład farby to w 15% fotoinicjatory odpowiedzialne za rozpoczęcie procesu polimeryzacji. Zawierają też sensybilizatory, monomery i oligomery. Od 14 do 20% masy stanowi w nich barwidło, a resztę – środki pomocnicze (mogą być różnorodne: od środków przeciw pienieniu, przez woski zwiększające połysk, aż po środki zwiększające adhezję do podłoża i wiele, wiele innych). W obu rodzajach farb stosuje się m.in. inne fotoinicjatory, monomery i oligomery, przez co proces drukowania wygląda nieco inaczej.

Podstawowe różnice

Jedną z różnic między oboma rodzajami farb jest proces ich polimeryzacji. Farby rodnikowe polimeryzują w trakcie działania promieni UV. Kationowe natomiast rozpoczynają proces podczas promieniowania, ale reakcja trwa jeszcze 24h po jego zakończeniu. Dlatego też wydruki farb rodnikowych są od razu gotowe do użytku, a kationowych muszą przebywać dłużej pod lampami UV i dodatkowo 24h w cieple. Farby rodnikowe wydzielają zapach, podczas gdy kationowe są bezwonne. Wydzielanie zapachu powoduje, że farb rodnikowych nie można używać w przemyśle spożywczym, gdyż mógłby on przejść na żywność. Farby kationowe są przeważnie droższe niż rodnikowe (nic dziwnego – mają więcej zalet). Lepiej też przylegają do podłoża, gdyż mają mniejszą kurczliwość. Farby mają też różne inhibitory. Przy drukowaniu farbami rodnikowymi inhibitorem jest tlen. Jeśli chodzi o farby kationowe, ich utrwalanie spowalnia wilgoć i zasadowe składniki podłoża drukowego.

Acuity LED 3200 R
Acuity F
Acuity LED 1600 II
FLENEX FW
Acuity Select
Uvijet
OnsetX
UVISTAR

Dostosuj swoje ustawienia plików cookie

Funkcjonalne pliki cookie:
Te pliki cookie zapewniają korzystanie z poszczególnych funkcjonalności strony internetowej. Są konieczne m. in., aby umożliwić użytkownikowi poruszanie się po całej stronie internetowej. Bez tych plików niemożliwa byłaby realizacja części usług strony internetowej, np. umożliwienie użytkownikowi dokonywania uwierzytelniania podczas kolejnych wizyt.
Analityczne pliki cookie:
Te pliki cookie umożliwiają określanie liczby i źródła odwiedzin na stronach internetowych, dokonywanie pomiarów i ustalanie, które treści na stronie są najbardziej popularne oraz jak użytkownik porusza się po stronie. Najczęściej gromadzą one informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym.
Reklamowe pliki cookie:
Te pliki cookie pozwalają na tworzenie profilu zainteresowań użytkownika strony internetowej i dobieranie reklamy do tego profilu. Mogą one pozwalać na identyfikację przeglądarki i urządzenia użytkownika.