CMYK – co warto o nim wiedzieć?
Każdy, kto korzystał z usług firmy marketingowej czy drukarni lub interesuje się poligrafią, z pewnością chociaż raz spotkał się z pojęciem CMYK. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, co to dokładnie jest i jak dużą odgrywa rolę w szeroko pojętym marketingu. W tym wpisie wytłumaczymy, czym jest CMYK, na czym polega jego zastosowanie oraz dlaczego wiedza o nim jest tak istotna.
Czym dokładnie jest CMYK?
CMYK to model przestrzeni kolorów wykorzystywanych w druku kolorowym i poligrafii, składający się z czterech farb drukarskich. To właśnie od pierwszych liter anglojęzycznych nazw kolorów (Cyan, Magenta, Yellow, Black (key colour)) pochodzi jego nazwa. Na ich podstawie możliwe jest stworzenie dowolnego odcienia, a tym samym – wykonanie każdego wielokolorowego wydruku. Poszczególne barwy otrzymywane są poprzez łączenie kolorów podstawowych w różnych proporcjach – od 0 do 100%. Farby CMYK są substancjami przepuszczającymi światło, zatem każdy kolor otrzymuje się poprzez nakładanie kolejnych warstw w różnym nasyceniu.
Podstawowe kolory
- Cyan – to odcień niebieskiego. Jaskrawy, zimny, zbliżony do turkusu, błękitu. Po połączeniu z żółtym umożliwia uzyskanie różnych odcieni zielonego.
- Magenta – kolor purpurowy. Połączony z żółtym tworzy różne odcienie czerwieni, natomiast z dodatkiem czerni powstają brązy.
- Yellow – klasyczny, jaskrawy żółty. Z odrobiną Magenty tworzy pomarańcz, natomiast z cyjanem zieleń.
- Black – kolor czarny, nazywany „key colour”, czyli kolor kluczowy. Teoretycznie można go uzyskać poprzez połączenie cyjanu, magenty i żółtego, jednak takiej barwie brakuje głębi. Co więcej, podczas drukowania należałoby zużyć dużą ilość farby drukarskiej, a takie rozwiązanie jest nieekonomiczne i problematyczne (duża ilość farby wiąże się z długim czasem schnięcia) Dlatego do palety C+M+Y dodano gotowy, czarny kolor.
Zastosowanie zestawu CMYK
Pomimo nieustannego rozwoju technologicznego duża część usług drukarskich opiera się na tradycyjnych metodach. Model kolorystyczny CMYK znajduje swoje zastosowanie niemal w każdej, nowoczesnej odmianie druku, w tym między innymi w druku offsetowym, sitodruku czy druku laserowym.
Warto też pamiętać o tym, że kolory widziane na ekranie monitora różnią się od tych, które znajdują się potem na papierze. Wynika to z tego, że ekran emituje światło, natomiast papier je odbija. W związku z tym każdy wyświetlany na monitorze obraz wykonany jest z zastosowaniem palety barw RGB, natomiast do wydruku stosuje się paletę CMYK.