Tel: +48 22 577 11 74

Fax: +48 22 868 63 25

Wybierz województwo

Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Katarzyna Doktór
Tel: +48 607 149 474
E-mail: Katarzyna.Doktor@Fujifilm.com
Tomasz Królikowski
Tel: +48 601 265 055
E-mail: Tomasz.Krolikowski@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Wojciech Bartczak
Tel: +48 601 360 289
E-mail: Wojciech.Bartczak@Fujifilm.com
Blog FUJIFILM Sericol Polska Sp. z o. o

CMYK – co warto o nim wiedzieć?

Każdy, kto korzystał z usług firmy marketingowej czy drukarni lub interesuje się poligrafią, z pewnością chociaż raz spotkał się z pojęciem CMYK. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, co to dokładnie jest i jak dużą odgrywa rolę w szeroko pojętym marketingu. W tym wpisie wytłumaczymy, czym jest CMYK, na czym polega jego zastosowanie oraz dlaczego wiedza o nim jest tak istotna.

Czym dokładnie jest CMYK?

CMYK to model przestrzeni kolorów wykorzystywanych w druku kolorowym i poligrafii, składający się z czterech farb drukarskich. To właśnie od pierwszych liter anglojęzycznych nazw kolorów (Cyan, Magenta, Yellow, Black (key colour)) pochodzi jego nazwa. Na ich podstawie możliwe jest stworzenie dowolnego odcienia, a tym samym – wykonanie każdego wielokolorowego wydruku. Poszczególne barwy otrzymywane są poprzez łączenie kolorów podstawowych w różnych proporcjach – od 0 do 100%. Farby CMYK są substancjami przepuszczającymi światło, zatem każdy kolor otrzymuje się poprzez nakładanie kolejnych warstw w różnym nasyceniu.

Podstawowe kolory

  • Cyan – to odcień niebieskiego. Jaskrawy, zimny, zbliżony do turkusu, błękitu. Po połączeniu z żółtym umożliwia uzyskanie różnych odcieni zielonego.
  • Magenta – kolor purpurowy. Połączony z żółtym tworzy różne odcienie czerwieni, natomiast z dodatkiem czerni powstają brązy.
  • Yellow – klasyczny, jaskrawy żółty. Z odrobiną Magenty tworzy pomarańcz, natomiast z cyjanem zieleń.
  • Black – kolor czarny, nazywany „key colour”, czyli kolor kluczowy. Teoretycznie można go uzyskać poprzez połączenie cyjanu, magenty i żółtego, jednak takiej barwie brakuje głębi. Co więcej, podczas drukowania należałoby zużyć dużą ilość farby drukarskiej, a takie rozwiązanie jest nieekonomiczne i problematyczne (duża ilość farby wiąże się z długim czasem schnięcia) Dlatego do palety C+M+Y dodano gotowy, czarny kolor.

Zastosowanie zestawu CMYK

Pomimo nieustannego rozwoju technologicznego duża część usług drukarskich opiera się na tradycyjnych metodach. Model kolorystyczny CMYK znajduje swoje zastosowanie niemal w każdej, nowoczesnej odmianie druku, w tym między innymi w druku offsetowym, sitodruku czy druku laserowym.

Warto też pamiętać o tym, że kolory widziane na ekranie monitora różnią się od tych, które znajdują się potem na papierze. Wynika to z tego, że ekran emituje światło, natomiast papier je odbija. W związku z tym każdy wyświetlany na monitorze obraz wykonany jest z zastosowaniem palety barw RGB, natomiast do wydruku stosuje się paletę CMYK.

Green Guard
Tilia Griffin
Sefar
Illumina
Acuity Ultra
Acuity LED 1600R
Acuity B1
Acuity LED 40
Acuity LED 3200R
Acuity F

Dostosuj swoje ustawienia plików cookie

Funkcjonalne pliki cookie:
Te pliki cookie zapewniają korzystanie z poszczególnych funkcjonalności strony internetowej. Są konieczne m. in., aby umożliwić użytkownikowi poruszanie się po całej stronie internetowej. Bez tych plików niemożliwa byłaby realizacja części usług strony internetowej, np. umożliwienie użytkownikowi dokonywania uwierzytelniania podczas kolejnych wizyt.
Analityczne pliki cookie:
Te pliki cookie umożliwiają określanie liczby i źródła odwiedzin na stronach internetowych, dokonywanie pomiarów i ustalanie, które treści na stronie są najbardziej popularne oraz jak użytkownik porusza się po stronie. Najczęściej gromadzą one informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym.
Reklamowe pliki cookie:
Te pliki cookie pozwalają na tworzenie profilu zainteresowań użytkownika strony internetowej i dobieranie reklamy do tego profilu. Mogą one pozwalać na identyfikację przeglądarki i urządzenia użytkownika.